El curs online es focalitza en els “feminismes africans”, denominació polèmica fins i tot entre els seus propis seguidors i seguidores, però que vol reflectir l’arrelament en l’experiència africana, és a dir, en les cultures africanes, d’accions, concepcions del món i formes de vida social vinculables al concepte de feminisme, tal com sol ser entès. El plural indica que no existeix una teoria ni un moviment unificat, però sí un àmbit compartit. Preferim l’expressió “feminismes africans” al terme compost, “afrofeminismes”, més econòmic lingüísticament i encunyat en la diàspora. I tal vegada sobretot en la diàspora més o menys “desconnectada”, al·ludint sovint als anomenats “feminismes negres” que afegeixen la raça als factors d’explotació reconeguts habitualment en un enfocament interseccional, i que més que qüestionar l’eix del feminisme que podríem cridar mainstream, pretenen depurar-lo i fer-ho realment universal. Enfront d’aquesta visió aglutinadora des de l’experiència de les dones individuals en les societats occidentals, o en els àmbits fortament globalitzats, els feminismes africans enriqueixen i desafien alhora al moviment feminista. Ho fan introduint la diversitat col·lectiva, des de l’afiliació de les dones a subjectes de dret comunitaris que també inclouen homes, reivindicant una singularitat que no nega, però tampoc es plega a la universalitat.